Search This Blog

Loading...

Thursday, November 23, 2006

Sociaal bloedbad bij Volkswagen Vorst

Opnieuw wordt de werkende bevolking keihard getroffen door de niet aflatende winsthonger van de multinationals. Ford, Sabena, Philips, Alcatel, Agfa Gevaert,... vandaag is Volkswagen Vorst aan de beurt. 4000 mensen verliezen hun job. En dan hebben we het nog niet over de 1000en anderen die in de toeleveringsbedrijven werken. Wanneer en hoe gaan we deze degoutante gang van zaken stoppen?

Interessante analyses en reacties:
> Comité voor een Andere Politiek: http://www.anderepolitiek.be/
> Attac Vlaanderen: http://vl.attac.be/article842.html
> Vonk - SP.A-rood: http://www.vonk.org/CallReadOnly.asp?artikelID=1872&status=1
> PVDA: http://www.pvda.be/

Op 2 december is er een grote solidariteitsbetoging gepland in Brussel. Kom mee de arbeiders en bedienden van Volkswagen Vorst een hart onder de riem steken. Kom mee betogen tegen het neoliberale afbraaksysteem.

3 comments:

Anonymous said...

Niet verwonderlijk dat dit item op uw blog komt. Het zal ook wel op andere blogs staan maar dan misschien voor andere redenen.

Vergis je niet, ik kan mij de problemen van deze mensen die getroffen zijn en getroffen zullen worden voorstellen. Ik leef immers van een pensioen en wil hierbij dan ook de liefhebbers van een brugpensioen waarschuwen.

Maar een kleine anekdote mag duidelijk maken wat ik van dit "bloedbad" denk. In de jaren 90 tot 95 ben ik enkele malen op de werkvloer geweest bij VW Vorst. Nu moet uw weten dat ik 20 jaar lang in verschillende fabrieken ben geweest, meestal op de werkvloer. Wat ik in Vorst bij VW gehoord en gezien heb houd ge niet voor mogelijk. Het minste probleempje was aanleiding voor wekenlange discussies, confrontatie met engineering etc. Dit beeld wordt bevestigd door enkele getuigenissen op de radio en in de krant. Voeg daarbij de onnodige en weinig rendabele stakingen en je kunt je inbeelden hoe Duitsland zich voelde na het aanbod van IG METAL. By the way dit is een vakbond en geen kapitalistische organisatie ??!!

Nu moet je weten, en dit komt weinig tot uiting in de Vlaamse TV beelden, dat 60% van het personeel franstalig is en grotendeels uit Charleroi komt. M.a.w. indien VW in Vlaanderen had gestaan.....misschien was het helemaal anders geweest. Wie is dan de kapitalist ?

Het vervolg : Wij moeten milieubewust denken. Dat wil zeggen dat auto's minder moeten verbruiken. In België worden meestal alleen zware wagens geassembleerd. Voor wat gaan wij nu opteren ?

Peter Van den Branden

Anonymous said...

Opel Antwerpen versus VW Vorst.
VW Vorst is de schuld van het kapitaal ?
Opel Antwerpen is de overwinning van de vakbond ?
VW is een zuiver Duits bedrijf en de Duitse politiek heeft hier zeer grote invloed.
Opel is een Amerikaans (GM) bedrijf.

In de krant worden beide bedrijven, Antwerpen en vorst, als zeer vergelijkbaar opgevoerd. Vanwaar dan het verschil in behandeling ? Men stelt dat Europa een mislukking is ! Integendeel de staat die het het meest nodig had, Duitsland, verdient er nu ook het meste aan. Dit zorgt voor evenwicht.

Dit verheelt niet dat er een probleem is. Een probleem dat maar niet aangekaart wordt door de politiekers, het vermogen en het verbruik van wagens moet omlaag !!! En nu zijn juist de "armere" landen sterk in het produceren van dat soort wagens, want de lonen van Duitsland en België zijn te duur. De krant draait niet rond de pot "We zullen meer zoveel verdienen als nu" Wanneer gaan de politiekers en de vakbonden de mensen eens de waarheid vertellen en de schuld niet steeds afschuiven op de bedrijven die eigenlijk al onze belastingen betalen ?

Peter Van den Branden

Jan Buelinckx said...

VW Vorst was de tweede productiefste fabriek van VW wereldwijd. Niet rendabel?

IG Metal zet Belgische werknemers in't zak? VW Duitsland had in Duitsland al 20.000 banen geschrapt. Wat moet je dan als vakbond doen?

De ware reden van deze sanering is de winsthonger van de VW-aandeelhouders.

Men had evengoed kunnen opteren voor een herverdeling van het werk en een gelijkmatige verspreiding van de modellen over de verschillende vestigingen. Dan hadden niet zoveel mensen hun job kwijt gespeeld.

Jan