Albert De Coninck overleden op 6 december 2006

Albert De Coninck, geboren in 1915, was één van de laatste overlevende Belgen die in Spanje aan de zijde van de Republiek hebben gevochten. Hij zat in het verzet tijdens WOII, was lid van de communistische partij, anti-kolonialist.

Op http://www.frontpagina.be leest u een zeer uitgebreid interview dat Peter terryn en Vincent Scheltiens enkele jaren geleden met hem hadden.

Intussen breng ik bij deze hulde aan deze grote man uit de Belgische linkerzijde.

J.B. (08/12/2006)

Comments

Anonymous said…
In memoriam: mijn grootvader. Ben blij dat sommige mensen hem eenvoudig eren, zonder al te veel tralala.

Marie Meeusen
Jan Buelinckx said…
Bedankt voor je bericht Marie.

Ik heb jouw grootvader helaas nooit ontmoet, maar ik ken hem via mijn studies geschiedenis. Ik schreef een thesis over de gevolgen voor radicaal-links in België na de val van de Muur en de implosie van de Sovjetunie.

Ik las verschillende interviews met jouw grootvader en ik was erg onder de indruk van wat hij allemaal gedaan heeft.

Het is ontzettend belangrijk dat de herinneringen aan zijn strijd en aan zijn bijdrage voor een betere wereld blijven bestaan.

Popular posts from this blog

[Poëzie] Een anti-oorlogsgedicht van mijn zusje Laura

Dans het Wereld Economisch Forum weg

[Verkiezingen 2004] De 'kleintjes' doen ook mee