Search This Blog

Loading...

Wednesday, April 28, 2010

MO.be, Apache, StampMedia.be en rektoverso.be gaan nauwer samenwerken

Goed nieuws! Vier nieuwssites, MO.be, Apache.be, StampMedia.be en rektoverso.be, gaan intensief samenwerken door nieuwsberichten uit te wisselen en naar mekaar te verwijzen.

Omdat l’union nog altijd la force maakt, beslisten MO.be, Apache, StampMedia.be en rektoverso.be om intensief te gaan samenwerken. De vier nieuwssites hebben een complementair nieuwsprofiel en een vergelijkbare professionele, journalistieke ambitie. ‘Eenzijdige of foutieve informatie kan je alleen bestrijden met de waarheid, la verdad verdadera. Wie tegeninformatie wil brengen, moet veel rigoureuzer te werk gaan dan de leverancier van het geruststellende of sensationele bericht aan de mainstreammedia', stelt voormalig directeur van Le Monde Diplomatique, Ignacio Ramonet. Dat is de geest waarin de vier partners samen aan nieuws, achtergrond en opinie willen werken.

- MO* en MO.be zijn journalistieke media die een brede groep lezers informeren over de bepalende tendensen van de mondialisering, met een sterke nadruk op duiding en achtergrond. Terwijl de meeste media de blik steeds meer op de eigen navel richten, kiezen MO* en MO.be resoluut voor het mondiale perspectief.

- Apache is een collectief van freelance journalisten. Zij brengen vooral onderzoeksjournalistiek, duiding & analyse en volkse reportages. Daarnaast proberen de oprichters van Apache op het internet nieuwe manieren te vinden om aan journalistiek te doen.

- STAMPMEDIA is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.

- REKTO:VERSO is een gratis tweemaandelijks cultureel tijdschrift / archiefsite, met beschouwende kunst- en cultuurkritiek over film, muziek, literatuur, podium en beeldende kunst, niet zelden bekeken door een maatschappelijke bril.

De vier partners behouden elk hun gezicht en specifiek profiel, samen verruimen en verdiepen ze het nieuwsaanbod op de Vlaamse mediamarkt. Er is dus geen sprake van fusie, integendeel: de profilering en eigenheid van elke partner draagt juist bij tot het bereiken van telkens andere deel/doelpublieken. Door inhoud te crossposten, maken die gebruikers ook kennis met de andere partners en verhoogt het aantal mensen die degelijke informatie aangeboden krijgen. In de toekomst kunnen eventueel andere partners deel gaan uitmaken van dit samenwerkingsverband.

Vanaf vrijdag 30 april gaat deze samenwerking officieel van start! Hoera!

No comments: