Belgische collaboratie

George Bush en Condoleezza Rice werden vandaag met open armen ontvangen door premier Guy Verhofstadt en minister De Gucht. De 2 liberale exellenties schijnen te geloven in het 'transatlantisch sprookje' dat de Amerikanen komen verkondigen. Europa en de VSA: hand in hand voor de overheersing van de wereld. Uiteraard wordt deze agressieve politiek handig verpakt door te goochelen met woorden als 'democratie', 'mensenrechten' en 'vrijheid'. Waarom doen de Amerikanen dan bijvoorbeeld niets aan het regime in Saoudi-Arabië? Waarom doen de Europeanen niets aan het regime in Rwanda dat voortdurend Congo aanvalt en destabiliseert? Let op, ik pleit hier niet voor interventies. Ik wil hier enkel de leugens blootleggen waarmee de Europese en Amerikaanse politici ons dagelijks om de oren slaan (en die tussen haakjes ook dagelijks worden overgenomen door de Mia Doornaerts in deze wereld). Het regime van Bush wil 1 ding: de Amerikaanse multinationals de vrijgeleide geven om overal in de wereld de economische markten in te palmen. Regimes die in de weg staan, of ze nu dictatoriaal of democratisch zijn, moeten er aan geloven en worden bestempeld als 'schurkenstaten' en 'voorposten van de tirannie'. Ik hou mijn hart vast met zo'n regime!

JB

Comments

Popular posts from this blog

Dans het Wereld Economisch Forum weg

[Verkiezingen 2004] De 'kleintjes' doen ook mee

[Poëzie] Een anti-oorlogsgedicht van mijn zusje Laura