Search This Blog

Loading...

Sunday, June 13, 2004

[Poëzie] Een anti-oorlogsgedicht van mijn zusje Laura

Beste lezer,

Hieronder lees je een prachtig anti-oorlogsgedicht van mijn zusje Laura (17 jaar). Chapeau Laura!


Zij die daar stierven
in met bloed vermengd
donkerbruinrood slijk.

Was het voor hun vaderland
dat hun moeders met
tranen en de lege huls
van de dodelijke kogel
achterbleven?

Waar hun lichaam
gegeseld werd met haat
en hun hart niet langer
klopte maar schoot,
staat nu een standbeeld
dat er nooit had moeten staan.

De onbekende soldaat
zal altijd onbekend blijven.

En de papavers
zijn nog altijd rood
van het nodeloos
radeloos
vergoten bloed.

-Laura Buelinckx, 2 juni 2004

Dit gedicht gaat over de oorlog. De zinloosheid ervan, en de verliezen die het met zich meedraagt.

2 comments:

felix said...

Migratie.
Het innig beeld van haar mij bijgebleven
heeft zich vermengd met laatre werklijkheden,
Tot mijn geluk. Want anders was mijn heden
zeer vaal,o, niet zo glinsterend doorweven.
Ik immers ben geland op vele reden
waar eerst de palmen uit de verte wuiven.
Men ziet daarna de grote stofwolk stuiven
tussen de mensen, wrang en ontevreden.
Zij was zo jong. Zij had zulke lieve handen.
Zij kwam uit Malang en zij sprak van Indonesië
met de verschrikte ogen van een hinde
alsof zij in het ver groen land belandde.
waar zij steeds mij, ook ik steeds haar beminde...
Dit land is, wreed verwoest, geen liefde meer is te vinden.

In België zal ik blijven sterven,
een regendag vol laatste eer:
En op mijn steen schrijven de erven:
Hij leefde hier , maar niet zo zeer.

reactie van een migrant op de verkiezingen van wederom een zwarte zondag. Wat te doen met de haat en intolerantie en een 'multisamenleving'in een land waar 90% van de bevolking Vlaams is en van de overige 10% slechts 5% duidelijk herkenbaar is alszijnde niet blank.
Dat zo'n kleine gemeenschap een effect heeft op het gedrag en doen en laten en vooral de vooroordelen sterk ingegroeid tussen de oren. Dat de politieke situatie in een land kan beinvloeden.
Maar al met al en alle goede bedoelingen van de overige 80% waarom leven de gemeenschappen naast elkaar?
'Wat een boer niet weet, vreet hij niet' een alom bekend gezegde en zodoende wantouwen wij elkaar en blijft de angst tov elkaar.
De Blokstemmers vinden dat wij hier niet mogen zijn en dat weten zij verdomd goed.
Moge de vrede in ieder mensenhart overwinnen.
Peace!

Jan Buelinckx said...

hallo felix,

ik zet je mooie reactie op deze zoveelste zwarte zondag als apart onderwerp op mijn blog

bedankt

jan